måndag 19 mars 2012

Måndag

Dagens tråk-göra medan jag väntar på att maten ska bli klar, sen ska jag ut och rida med en vän.


Vad heter hästen? Timon
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Timon år fint, men Timi gillar jag inte - för finskt.
Vad kallar du hästen?  Timi, Tims, Killen m.m
Vad kallar andra hästen? Timi
Hur gammal är den? 11
Vilket år/månad/dag föddes den? vet inte månad/dag men 2001
Vilken färg har den? Fux
Har den några tecken? Stjärn
Hur hög i mankhöjden? 146 cm
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Vem red in/utbildade hästen? No idea, antagligen någon från utlandet eftersom han flyttade hit senare.

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Jodå
Hur är den i skritten? oftast bra tempo, om det är tråkigt slöar han, om han är uppstressad går det fort.
Hur är den i traven? Skumpig trav, har lätt för att samla sig.
Hur är den i galoppen? Lika skumpig galopp, tar små och höga språng, men helt fin
Kan den skänkelvikningar? Jodå
Kan den öppna/sluta? Jess
Kan den galoppombyten? Japp
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Öh? Säkert om han skulle bli tvungen
Är hästen pigg? Oftast
Är hästen trög? Nej
Är hästen stark? När man tänker efter, Ja, ganska.
Är hästen het? Nej, bara pigg
Bockar den? Nepp
Har du bockat med den? Jag tror faktiskt inte det, han bockar typ aldrig
Stegrar den? Nej, men skulle vara skoj att lära på kommando
Har du stegrat med den? Nej
Sparkar den bakut? Nä
Har du sparkat bakut med den? Knappast
Skenar den ofta med dig/andra? Väldigt sällan
Har du skenat på den? Ja
Är den tittig? Tyvärr, ja
Har du badat tillsammans med den? nej, har inte vågat :_
Har ni hoppat tillsammans? Jadå
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Yes

Hoppar hästen bra? Sådär
Gillar den att hoppa? Jag tror det
Har den bra hoppteknik? Det är där problemet ligger
Hur högt brukar du hoppa med den? Lågt, nej men 60-70 kanske.
Hur ofta hoppar du den? Inte så ofta nu, dåligt underlag, men annars kanske 1 gång i veckan

Står hästen i box? Ja
Hur mycket och vad äter hästen? Hö (morgon/middag/kväll) kraftfoder (morgon/kväll) godis (när han varit duktig)
Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? Ganska liten, tyvärr
Hur länge går den ute per dag? längre på sommaren, kortare på vintern
Gillar den att vara ute i hagen? Till en början, men han vill nog in till kvällen
Har den vindskydd i hagen? Japps

Borstar du hästen före och efter ridningen? Före
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Han blir alltid svettig, så nej, jag lägger täcke på vintern på sommaren gör jag inget.
Hur länge brukar ni rida varje gång? ca. 45min-1½ timme
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Så länge man inte är rädd för hnm klarar man av honom.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privat.
Vem äger hästen? Jag
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Ingen aning
Är hästen snäll i stallet? Faktiskt är han ganska sur i stallet..
Kan hästen stå lös i stallet? Nej
Måste hästen vara uppbunden? Jag tycker det
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Emellanåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar