lördag 25 augusti 2012

Lördag

Idag kommer det att bli mycket bloggmums med flera filmer och annat skoj. Har suttit i timmar framför moviemaker och knåpat.

Men för och främst. Idag hade jag planerat att rida barbacka, men ångrade mig eftersom det skjuts raketer var femte minut och orkar verkligen inte stressa upp Pepsie mer än nödvändigt. Så istället tricktränade vi lite. Jag hade plockat såna där förkrympta äpplen från vårt ena äppelträd och använde dom som belöning. Skoj att dom var lika stora som vindruvor. Jag tränade på en massa småsaker som skritt-stanna, travstanna, rygga, skrapa med hovarna och buga. Varje gång hon gjorde något rätt fick hon en äppelvindruva och vi bytte övning och hon tycktes gilla det. Hon blev mycket duktigare med att stanna bredvid mig när jag stannade.

Första filmen som bjussas ut på er mina bloggläsare är en bild från 30 cm's clear rounden i tisdags. Jag var nöjd med henne fastän vi fick en rivning på sista hindret. Hon var dock väldans spänd och nervös!



2 kommentarer:

  1. hördu, du får inte henne att bli lättare fframåt genom att banka henne sådär i sidorna !!! Använd spöö direkt då du inte tycker att hon reagerar, så om och om igen sen tillsist kommer hon förstå vad du vill då du sätter en enkel skänkel emot. på de viset får du henne känsligare och slipper sitta och göra henne skänkeldöv. du vill vel inte att det ska sluta som med din förra häst. bara ett litet tips som fungerar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för din åsikt! För det första; ingen av mina hästar har varit skänkeldöv. För det andra; du har ingen rätt att komma och säga hur jag ska rida min häst, eftersom du aldrig har sett eller ridit henne själv. Dessutom är hon väldans känslig och hon oftast behöver man inge ens skänkla på henne får att gå fram. Och i början av banan när hon tvekade, så gjorde jag hjälper både med spö & skänklar. Jag har blivit lärd att förstärka med spöet på bogen när hästen inte vill gå fram. Dessutom låter jag inte henne göra som hon vill, eftersom hon endast mesade sig och fjantade där. Du behöver ju dock inte tro att jag går och slår hälarna mot hennes sidor varje gång jag försöker få henne att gå framåt. Hon är en väldigt känslig häst. Och det där med att göra hästen skänkeldöv. Jag har aldrig förstört någon av mina hästar på det sättet, så jag vet inte vilken häst du refererar till. Men ingen av mina hästar har varit skänkeldöva. //Malena

      Radera