torsdag 16 augusti 2012

Torsdag

Vi bakade i bageriet hela dagen i skolan idag, från klockan 8 på morgonen till 2 på eftermiddagen. Var faktiskt jätteroligt. Denna klass känns faktiskt asbra! Man kan prata med allihopa utan att det blir awkward och konstigt. Det gillas!

På hästfronten idag så tränade jag bara lite smått med Pepsie. Tränade lite på att få henne mer "böjbar" i höger varv. Hon är skitstel i höger, men hon böjer så otroligt mycket i vänster. Typ övermycket. Jobbade på att fatta vänstergaloppen också. Har märkt att hon väldigt ofta (läs: alltid) fattar höger galopp i vänster varv. (Carolina om du läser detta, jag tror galoppen kommer att bli vårt nästa projekt på lektionerna). Till sist lade jag en bom på marken i hörnet och hade henne att fatta galoppen över bommen. När vi till slut fick rätt galopp berömde jag henne massor och sen slutade vi. Hon hade svettats floder. Skitdålig kondis..

Har ett aningens problem med hennes tittighet. Exempelvis när jag skulle lyfta galopp med bommen i hörnet som jag nämnde tidigare. Jag flyttade bommen kanske tio meter från mitten av planen till hörnet. Och första gången jag skulle över den så stannade hon ett par meter före och tittade. Har någon något tips till mig eller är det bara att skänkla och driva på så in i tusan och inte vara osäker själv? Jag har en svag aning om att det finns en liten del av "testa den nya ryttaren" i hennes tittande också.


6 kommentarer:

  1. Well om det vore jag som satt på heesten så skulle jag troligen diva framåt, vara bestämd och inte ge henne tid att titta. Få henne att koncentrera sig ordentligt på vad man själv vill så hon inte fokuserar på onödiga saker istället för ryttaren (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jess, imorgon ska jag testa att hoppa henne för första gången "på riktigt". Jag kommer först att pröva på att inte ens "visa" henne hindren utan bara styra rakt på och så får jag se hur hon reagerar. För ibland har jag varit tvungen att skritta henne runt hindret ett par gånger för att hon ska hoppa, men ska testa "all in" imorgon och hoppas på det bästa! :)

      Radera
    2. Ordentli skänkel på bara så far e no säkert över! :D

      Radera
  2. går du på ettan elr vux klassen ? =)

    SvaraRadera
  3. Vem Carolina menar du?:D

    SvaraRadera