söndag 30 september 2012

En sak jag inte håller med om..

En sak jag blir otroligt ledsen på är att på ett par bloggar jag läser, så "skäms" ryttarna över att lägga ut bilder på sin häst när den inte går helt perfekt. Om hästen inte är lösgjord, med bra steg och perfekt böj på nacken, då är det för pinsamt att lägga upp bilden/filmen. Då kommer folk att kritisera en, och tycka att man rider dåligt.

Jag kan inte få en häst att gå i form, jag kan inte sitta ner i traven, jag kan inte få hästen att höja ryggen vid arbete. Så om jag enbart skulle lägga upp "perfekta" bilder skulle jag inte ha några alls att ladda upp. Eftersom jag inte kan uppnå några av de ovannämnda sakerna.

Visst känns det ibland som att man är lite efter när man ridit i över 10 år och inte kan få hästen att göra något så basic som att gå i form, det känns ledsamt. Men jag har aldrig fått lära mig, jag vet att det har med känsla att göra, men jag kan inte få in den känslan.

När man läser om att hästen måste gå på rätt sätt med höjd rygg och sänkt nacke för att jobba ordentligt, att hästen inte får ut något av att man rider den om den inte går i form, då börjar man ju fundera om en egna häst, som jag själv inte kan rida i form får dålig träning?

Detta är sådant som kan sänka ens tankar till djupaste botten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar