söndag 30 september 2012

Stallstråkigt

Jag hade det trist i stallet för att par dagar sedan, tänkte att jag skulle rensa ur min hink med smörjor, krämer och allt som jag har till hepen i flytande form. Rätt som det var kom jag på idén att fota skiten och lägga upp det på bloggen. Jag vet åtminstone att jag tycker att det är väldigt intressant att läsa vilka sorts produkter andra hästägare har och använder. Man kan ju till och med få ett eller annat tips om något nytt som behöver inskaffas.

Här har ni "das smutsiga gröna ämbare"


Efter att jag använt ett man- och svansspray som gick ut år 2010 så köpte jag ett nytt. Och detta har jag faktiskt gillat starkt. Reder ut tovorna och taglet blir silkeslent.

Kyl-gel. Använder jag oftast på benen när jag har hoppat eller ridit en lång terrängtur. Enda minuset med detta (och troligtvis alla) är att när man smörjer in hästen och får gelen på händerna så kyler och "domnar" den även händerna rätt mycket.

Vanlig Helosan. Smörjer jag på småsår och på torr hud.

Flug-spray. har inte hunnit använda detta mycket alls, eftersom jag köpte den nu i höst när flugsäsongen redan hunnit lida mot sitt slut. Men det stinker i allafall, så jag tycker att den åtminstone borde ha lite effekt.

Hov-tjära. Bör först och främst ursäkta den smutsiga flaskan. Men tjäran är bra. Är inte så insatt i det här med att smörja hovarna, men hovslagaren rekommenderade denna, så då måste den ju vara bra.

Babyoil som jag använder i Pepes mungipor för bettskavet. Och gudarna säger nu bara hur bra det är. Det bildas som en liten "hinna" mellan huden och bettet och det skaver inte ett dugg!

Shampoo som jag använder sällan. Denna sommar har varit så regnig så pollarna har tvättat sig själva ute i hagen. Men det är som vilket shampoo som helst, det gör det som ska göras.

Blått sårspray som still going strong efter sina tio år av användning. Undrar om det finns bäst före datum på sådant här?

Flät-gel som jag testat en gång och det funkar super även det!

Sist (och minst) en sötis som var lika bred som mitt lillfinger. (Och stendöd)

4 kommentarer:

  1. Ett tips med liniment är att köpa en låda engångs plasthandskar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter smart, ska no göra he nagang jär så småningom =)

      Radera
  2. neej heju na åv he bästa som finns, ja älskar ti smöri me kylliniment å fåå hade känslu i händre bakett, tå e pikkar å haldär på, he ju hu skönt som helst :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. men va sejr du?! xD He finns ju int na värr.

      Radera