onsdag 24 oktober 2012

Utveckling med Pepsie

Jag själv känner att jag har utvecklats något otroligt med min häst på bara ett par månader. När hon först flyttade hem hos oss så kände jag mig som en nybörjare efter varje ridpass. Hon rusade med mig i princip hela tiden i trav och jag kunde knappt galoppera på henne alls. I hoppningen var hon också väldigt osäker, vilket gjorde mig osäker.

Nu känner jag att jag faktiskt har kontroll. Hon håller den hastighet jag begär av henne. Hon hoppar fint och rusar nästan aldrig med mig mera. (Endast om hon är överpigg i terrängen, haha.) Jag får till och med henne att gå i form lite titt som tätt, vilket jag tycker är rätt bra för att vara mig.

Jag strävar absolut inte efter att bli just bäst, jag vill inte tävla i höga klasser, jag siktar alltså inte mot "toppen". Jag vill endast att det ska gå framåt, och någotsånär bra. Jag vill känna den känslan att "vad har jag gjort för att förtjäna det här underbara djuret". Att få den där wow-känslan nu som då skulle ju inte sitta helt fel heller.

Hur som helst så vill jag bara meddela, mest åt mig själv. Att Malena, du har utvecklats, du har hittat några av Pepsies knappar och du har kontroll!


Har även en liten fundering som inte hör ihop med detta. Tänker högt nu alltså, det måste ju vara vinterpälsen som får Pepsie att se så "häng-magad" ut, för när man inspekterar henne och trycker och klämmer så kan man absolut inte känna någon typ av fläsk alls. Vi ha aldrig övergött henne så hon kan inte ha fått värsta hängmagen bara sådär. Och jag motionerar också henne regelbundet. Och det började ju synas nu typ för en månad sedan, när vinterpälsen kom smygande. Och tro mig, hon har ordentligt med päls!

Jag får seriöst så mycket ångest när jag ser att min häst inte ser ut som jag vill att den ska se ut. Eller är det kanske bara jag och min paranoia som ser det?


6 kommentarer:

  1. Jag måste säga att jag knappt ser nån skillnad... :) Men vad bra att det går bra och framåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säkert hittar ja ba på i hövo mett att he e stor skillna :P

      Radera
  2. Om det är magen du tänker på med dom här bilderna så ser man ju med blotta ögat ingenting men om man måste se något så är ju hästen "rund i kroppen" på NU bilden för att hon arbetar och sänker sig och magen fast på dom två andra bilderna för att hon står still och sträcker sig. Men jag tycker hon ser lika fin ut på alla tre bilder hur som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja blir bara så paranoid tå ja kan int tåla att hästn min er eins naliti fejt baket ja hadd heffaklumpen nalle :P

      Radera
  3. Jag tycker dock att hon ser minst lika fin ut nu som då. :) Kan ju dock vara svårt att avgöra på bild, men i mina ögon ser hon hur fin som helst ut :)

    SvaraRadera