tisdag 6 november 2012

Dagens tanke

Vad är det för vits att träna och sikta svinhögt egentligen? För mig är det faktiskt lite onödigt. Jag blir bara ledsen så fort något går tokigt. Riktigt, superless!

Varför inte bara rida för att det är så himla kul? Varför sikta på att hoppa en 1.20 meters bana och vara skiträdd och riskera livet på både en själv och hästen när man inte är tillräckligt erfaren bara för att bästa kompisen kan det när man istället kan hoppa en 70 cm's bana och tycka att det är roligt? Varför känner man sig helt värdelös när man ser folk hoppa skyhöga hinder och göra svåra dressyrrörelser med hästen i en perfekt form med halsen i en snygg båge? Det enda jag kommer att fokusera på nu är att ha kul. Jag kommer att galoppera och hoppa hinder som jag tycker känns bra för mig. Hur kul är det att rida när man bara jämför sig med andra, dom som man tycker är bättre?

Jag tycker att man är en bra ryttare om man rider på ett sätt som inte skadar hästen. Varför all den här jämförelsen?

Nu får folk tycka vad dom vill, jag har ridit i princip hela mitt liv. Och vissa, inklusive mig själv tycker nog att jag är lite sen i min ryttarutveckling. Jag skulle kanske kunna tävla i en LD, högst. Jag skulle inte känna mig säkrare på högre höjder. Och jag ska försöka sluta skämmas för att jag inte kan alla dom där svårare sakerna, som andra personer, som ridit dubbelt så kort tid som mig kan.

Jag rider i allafall ärligt. Hellre så får Pepsie gå med näsan i vädret än att jag tvingar ner henne på tygeln. Hellre får hon hoppa 60 cm än 1 meter, för där känner jag mig säker.

Jag tycker att jag ska vara stolt över att jag kan alla basic saker. Jag kan skritt, trav, galopp, stanna, rygga, hoppa en bana, skänkelvikning, öppna o.s.v. Vad mer behövs?

Detta inlägg har grymt dåligt sammanhang, men jag vill bara meddela att nu skiter jag i att känna mig värdelös och träna på en sådan nivå som jag inte känner mig säker på. Från och med idag, rider jag för att ha kul. Jag tränar dressyr för att det är kul, jag hoppar hinder för att det är kul. Ingen mer jämförelse med andra!

10 kommentarer:

  1. Håller fulständigt med! :D btw jätte bra blogg läser den varje dag! :D

    SvaraRadera
  2. det handlar om tillit, sammarbete och gemenskap. det är inget att vilja kunna 'tvinga' ner hästen. Då man får 'ner den' så ska det komma genom att man jobbar tsm. man ska jobba tsm å fungera tsm. då kommer tilliten och det känns tryggt och man känner sig bra i den situationen. finns nog inte många 'bra' ryttare som verkligen hoppar 120 banor och är rädd. dom har också startat på lägre nivå men sen stigit TSM med hästen. dde ska ju kännas bra och int ska man ju göra de om man e rädd. men man kanske e rädd till en början men om man växer tsm och jobbar som en med hästen så tror jag inte man är rädd. då man kommer till den nivån och man kan säga att man jobbar ett med hästen då stämmer nog inte riktigt allt i denna text . men de e ju en helt annan sak. hoppas ni löser det och alla jobbar på i sin egen takt. man behöver inte jämnföra sig med andra. alla med sitt. och sitter man och jämnför sig med alla andra ryttare lär man nog bara stå och stampa på samma ställe. sen att man inte behöver kunna mer än det du nämnde så beror ju på hur mkt man vill utvecklas tsm med hästen vad man tkr är roligt osv. de e ju så mkt som prioriterar helt annorlunda, men du har en poäng och den håller för din del och det är ju bra. fortsätt på bara i din egen takt och bry dig inte om vad andra gör. alla hästmänniskor tror ju dom vet bäst. så kommer det alltid vara. synd för med alla kunskaper sku man kuna hjälpa så många men de tyks inte fungera,spec inte här i österbotten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har själv häst och känner en massa press från omgivningen här i österbotten ibland. här väntas de att om man är ung och har häst, att man ska VILJA tävla högt och sikta mot toppen. så är det inte för mig. jag trivs bäst med att rida i terräng, men även tävla lägre klasser. det gör jag inte för att jag är rädd, eller inte kan rida tillräckligt bra, utan helt enkelt för att jag TRIVS bäst med det och det tycker jag mest om. bara för att man kan jobba tillsammans med hästen och allting fungerar perfekt betyder INTE att man måste gå en nivå högre.

      Radera
    2. Skrev ALDRIG att man MÅSTE va rädd bara för att man inte vill hoppa högre banor ??? det står nog klart och tydligt så du haka upp dig på lite fel grej bara. men i get your point.

      Radera
    3. var exakt står det att man måste gå en högre nivå ifall man jobbar tsm med hästen ???

      Radera
  3. dessutom kan man aldrig bli fulllärd inom den här sporten. det finns alltid något man kan lära sig. finns det någon som påstår sig vara fulllärd är det lika bra att lägga av.. för så omöjligt anser jag att det sku vara sant..

    SvaraRadera
  4. en fråga bara. är du mkt aggressiv. som ibland får man det intrycket då man läser något.. jag fattar man reagerar och visar känslor på andra sätt men bara undrar. tänker lite, är du det med hästen också isf ? ifall hon inte gör dom du vill.. slår du henne ? sparkar du henne i sidorna med sporrarna ? drar du i tyglarna å rycker henne i munenn . piskar du allt vad du orkar med spöet om hon inte går fram. ... isf kan jag inte motstå att tycka synd om henne och det som föregående skrev är INTE att jobba som ett... men jag sägeer inte att du gör det, jag frågar. sen är det synd om varje häst som blir behandlad så inte bara din, ISF ATT DEN BLIR DET. och isf vet jag nog att den inte blir det hela tiden.. men anser av egen kunskap att hästar kräver mkt tålamod. isf har man inte det vet man sj att det är lätt att man vill bli arg men jag undrar bara..

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet!! Läser din blogg varje dag då den är så bra! :D Och det är klart att du och Pepsie ska göra vad ni tycker är kul och vad ni vågar göra tillsammans! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack, vad kul att du följer min och Pepsies resa :D

      Radera