söndag 15 januari 2012

Ponny

Sitter och har det trist. Funderar på att skriva lite om min ponny Timon, för det är en av få saker som jag har mycket kunskap om.

Timon, som kallas Timi är en korsningsponny född 2001 (enligt sukuposti). Så jag antar att man skall lita på det. Timi är en man i sina bästa år - 11. Han har en fin fuxfärg, med en perfekt stjärn i pannan, han är ljusare brun på benen och under magen. Timon har en kompis i hagen som heter Linnie och är en 16-årig shettisdam. När det kommer till ridningen så busar han jämt och ständigt. Han lyder sällan min minsta vink, han ser alltid spöken i buskarna och han stretar emot ibland, men jag älskar honom ändå såklart. Jag vet att han också ibland har dåliga dagar, även om jag inte vill inse det. Han gillar hoppning, men har kanske inte världens bästa teknik och avståndsbedömning, men vi försöker vårt bästa. När det gäller dressyren kan jag inte bedöma om han gillar det eller inte, men jag tycker om att rida dressyr med honom, ibland går han riktigt fint och följsamt, ibland bråkar han igenom hela ridpasset. I terrängen är han orädd för bilar, traktorer, lastbilar mopeder etc.. MEN! han tycker att t.ex minkfarmar, barnvagnar, stora stenar och kossor är superläskit. Men jag har lärt känna honom så bra så jag vet hur och var han kommer att flippa ur. Han är i rätt bra form nu och jag ska försöka hålla honom så. Hans favoritgodis är pepparkakor, vilket han får varje gång han har varit duktig. Innan har han tävlats i både hoppning och dressyr och jag har tävlat litegrann i hoppning med honom. Han är allergisk mot flugor så på sommaren har han nät över öron och nos 24/7, men jag tror dock att han har någon annan sjukdom också eftersom han slår huvudet upp och ner ibland när man rider. Det kan variera från 0-50 gånger per ridpass och på sommaren gör han det hela tiden. Han går bäst med tredelade tränsbett och trivs bra med martingal. Jag använder också alltid benskydd på honom. Jag har varit hans människa i ca 1 år och 2 månader och jag ångrar inte en sekund att jag köpte honom. Han är lite sur av sig när det kommer till hanteringen och han tycker inte riktigt om att man klappar och gosar något extra. Han är helt kortfattat underbar!

 1-meters hopp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar