lördag 14 april 2012

Funderings

Jag har en liten sak jag funderar på. Dom svenska så kallade "svordomarna". Jag tycker att till exempel Fan eller Jävlar inte är så farligt att säga, det betyder ju egentligen inget kränkande. Det är bara helt random ord. Den personen som kom på dessa ord skulle lika bra ja kunnat komma på t.ex Pepparkaka, Glödlampa eller Garnnystan och använt dom orden som svordomar istället. Det är ju bara ord, utan mening egentligen.

Men när man tänker på dom engelska svordomarna så har ju typ alla en kränkande mening som t.ex Motherfucker, det betyder ju faktiskt något dåligt. Men just dessa svenska betyder ju egentligen ingenting.

Just jag är inte en person som svär ofta, men nu och så kan det slinka ut ett "fult" ord. Och jag skäms inte om någon av mina föräldrar läser detta och tror att jag sitter här och svär för mig själv, jag svär väldigt sällan. Jag använder ofta mer icke-svordomsaktiga ord exempelvis; Perunoita, Seedan, Synden, Fasiken etc.

Kalla mig underlig, men jag tycker inte att man borde dela in våra ord i fula och fina grupper. Det spelar ju ändå inte så stor roll vad som slinker ut ur våra munnar, det är ju bara ord..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar